Home > Nieuws > De toekomst van de Webshop

DBH Nederland | Website & webshop ontwikkeling

De toekomst van de Webshop

Geplaatst op 6 apr. 2010 door Arjen Deenen.

Webshops schieten als paddestoelen uit de grond, het aantal online-bestedingen zal in 2010 met meer dan 10% stijgen. Hoe kan je als webshophouder hier het beste op inspringen? En hoe zorg je dat je webshop in de toekomst nog meegaat?

Toekomst webshop

Conversie webshopHoge conversie

Conversie geeft het percentage bezoekers aan dat uiteindelijk een aankoop doet in jouw webshop, dit zal in de toekomst steeds belangrijker worden, belangrijker dan het bezoekersaantal.

Op een 'gemiddelde' webshop zal van de 100 bezoekers gemiddeld 1 of 2 bezoekers een aankoop doen. Bij goede webshops neigt dit meer naar de 2 á 3 en bij de slechtere webshops zal dit tussen de 0 en 1 liggen. Natuurlijk verschilt dit weer per branche.

Voor het verhogen van de conversie op je webshop kun je gebruiken maken van Google Analytics, deze online tool meet per stap hoeveel bezoekers afhaken. Al snel kun je zien waar de kracht of zwakte van je webshop(stappen) ligt.

Tip 1: gebruik bij het afrekenproces zo weinig mogelijk stappen, 1 of 2 stappen zou ideaal zijn.


Social webshopSocial webshop

In een leeg restaurant ga je niet dineren, zo zal het ook gaan met webshops in de toekomst. Mensen willen meer en meer zien en 'voelen' dat er daadwerkelijk gewinkeld wordt in een webshop. Een simpele manier om dit te bereiken is door de implementatie van o.a. Twitter, Facebook en Hyves. Bezoekers kunnen dan realtime gedachtes uitwisselen.

Bezoekers kunnen zien wie er nog meer aan het winkelen zijn en wie wat heeft gekocht. Ook kan je dan iemand direct naar zijn ervaringen vragen met een specifiek product.

Keerzijde is natuurlijk de privacy, bezoekers moeten toestemming geven om hun 'winkelgedrag' door een webshop openbaar te laten maken.

De eerste webshops waar je samen met een vriend(in) kleding kunt passen en uitzoeken bestaan al, hier wordt gebruik gemaakt van augmented reality.

Youtube webshopMySpace webshopTwitter webshopFacebook webshop

Tip 2: implementatie van Twitter en andere social media in je webshop is nu nog lastig. De kortste klap nu: toon bezoekers wat er vandaag verkocht is en hoeveel bezoekers er zijn (geweest).


Mobile webshopsMobile mini shops

In 2015 wordt verwacht dat 75% van alle mobiele telefoons een smartphone zal zijn in Nederland. Dit geeft de internetondernemer nieuwe kansen en mogelijkheden. Aangezien het voor consumenten steeds goedkoper wordt om mobiel te internetten, zal het aantal aankopen dat bij webshops wordt gedaan met de mobiele telefoon snel stijgen.

Internetondernemers zullen passende webshops moeten ontwikkelen om ook de mobiele webshopbezoeker van dienst te kunnen zijn.

Webshops zullen eenvoudiger en overzichtelijker worden om mobiel shoppen aantrekkelijk(er) te maken.

Tip 3: een mobiele mini webshop laten ontwikkelen is nu nog wat prijzig, toch is het aan te raden om je huidige webshop/website uitgebreid te testen op de meest gebruikte mobiele platformen (zie hieronder)!

Android webshopSymbian webshopiPhone OS webshopRIM webshop

Ook een webshop of website laten ontwikkelen? Neem dan contact met ons op!

Terug naar overzicht